Kat

De gezondheid van de kat is lastiger te bepalen dan bij de hond. De kat is van nature veel meer een solitair levend dier wat ziektesymptomen zoveel mogelijk voor ons zal proberen te verbergen. Afwijkend gedrag is ook lastiger te interpreteren. Daarom is het des te belangrijker om uw kat regelmatig te laten controleren (minimaal 1 x per jaar) zodat we problemen in een vroeg stadium ontdekken en kunnen behandelen.

Vaccinaties:

Vaccinatie-schema-kat-Sterkliniek-Dierenartsen-Utrecht

Door middel van inentingen kan een kat worden beschermd tegen verschillende gevaarlijke kattenziektes. In Nederland wordt standaard ingeënt tegen:

Kattenziekte (Panleukopenie virus)
Niesziekte (Calici en Herpesvirus standaard, evt. ook Chlamydia)
Wanneer katten naar het pension gaan, hebben ze nog een extra vaccinatie nodig tegen niesziekte:

Bordetella (neusenting)

Wilt u met uw kat de Nederlandse grens passeren,  dan is een extra vaccinatie verplicht:

Hondsdolheid (rabies)

Kittens worden 2 keer ingeënt, op 9 en 12 weken leeftijd.   Volwassen katten die nog nooit zijn ingeënt moeten ook 2 keer (met 3 weken tussentijd) worden ingeënt om deze maximale bescherming op te bouwen tegen kattenziekte en niesziekte.
Om het beschermingsniveau op peil te houden moet jaarlijks een herhalingsinenting worden gegeven. Wij vaccineren, net als de meeste dierenartsen in Nederland, op maat:
Eens in de 3 jaar krijgt een kat de Versifel CVR  inenting (Kattenziekte en Niesziekte), de andere jaren is dit de Versifel RC inenting (Niesziekte).

Ontwormen
Katten kunnen last hebben van spoelwormen en lintwormen. De lintwormen hebben als tussengastheer de vlo zodat het heel belangrijk is om ook de vlooien maandelijks te behandelen. Wormen kunnen ook voor de mens en met name kinderen risico geven.

Ontwormingsschema-schema-kat-en-hond-Sterkliniek-Dierenartsen-Utrecht

Comments are closed.