Hond

Vaccinatie hond
Door middel van inentingen kan een hond worden beschermd tegen verschillende gevaarlijke ziektes. In Nederland wordt standaard ingeënt voor:

vaccinatieschema-hond

Pups worden 3 keer ingeënt, op 6, 9 en 12 weken leeftijd. Door deze inentingen bouwen zij een maximale bescherming op tegen deze ziektes. Om het beschermingsniveau op peil te houden moet jaarlijks een herhalingsinenting worden gegeven tegen de ziekte van Weil en Kennelhoest. Eens in de 3 jaar krijgt de hond daarnaast  de “cocktail” (Hondeziekte, Hepatitis, Parvo ).

Hondenziekte
Hondenziekte (ziekte van Carré of Canine Distemper) wordt veroorzaakt door een virus dat ontstekingen kan geven van de neus, luchtwegen, longen, maag en darmen. Minder vaak voorkomend zijn klachten aan de hersenen, ogen en de huid. Honden en fretten kunnen in het ergste geval aan de ziekte overlijden.
Tegen het virus wordt in Nederland standaard geënt. Gevaccineerde dieren kunnen nog wel ziek worden, maar de klachten zijn over het algemeen minder ernstig.

Een goedkope rashond uit het buitenland en heeft een grotere kans om hondenziekte te krijgen.
Hepatitis of Besmettelijke Leverziekte

Parvo
Parvo is een zeer besmettelijk virus dat diarree (soms bloederig), braken, sloomheid, spierzwakte en koorts kan geven. De diarree kan variëren van mild tot ernstig tot dodelijk.

Omdat het virus ook de witte bloedcellen aanvalt, daalt de weerstand van de parvo-patiënt en wordt het dier tevens vatbaar voor andere virussen en bacteriën

Het  virus is met een simpele test aan te tonen in de ontlasting van zieke dieren. Omdat het virus zeer hardnekkig is, is het belangrijk om deze test uit te voeren bij dieren met klachten die kunnen passen bij Parvo.

Ziekte van Weil (Leptospirose)

De ziekte van Weil is een van dier op mens overdraagbare, besmettelijke ziekte (zoönose) die ernstige gevolgen kan hebben. In Nederland is de aandoening ten gevolge van goed vaccinatiebeleid zeldzaam.  Mensen en (ongevaccineerde honden) zijn gevoelig voor Leptospirose.

Katten krijgen de ziekte niet.

Honden die besmet worden met de klassieke vormen van Leptospirose, hebben nierfalen en leverfalen. De laatste jaren worden steeds meer honden gevonden die antistoffen hebben tegen leptospirose variëteiten waartegen we niet enten. Het is niet geheel duidelijk hoe belangrijk deze bevinding is.

Bordetella bronchiseptica
Daarnaast worden de meeste honden gevaccineerd tegen kennelhoest. De kennelhoest vaccinatie is verplicht bij honden die naar de hondenschool, het pension, de uitlaatservice of shows gaan. Ook honden die in het park veel met elkaar spelen krijgen hem, maar dat is optioneel.

Wanneer een hond mee gaat naar het buitenland is een inenting tegen hondsdolheid (rabiës) verplicht.

Rabiës
Het is wettelijk bepaald dat uw hond gevaccineerd moet zijn tegen hondsdolheid (rabiës) als u met uw hond naar het buitenland gaat. Uw hond moet ten tijde van de vaccinatie wel ouder zijn dan drie maanden. Deze vaccinatie moet minstens drie weken voor vertrek gegeven worden en mag bij vertrek niet ouder zijn dan een jaar. Sommige landen willen zelfs dat u door middel van een bloedtestuitslag kunt aantonen dat uw huisdier geënt is tegen rabiës. De vaccinatie tegen rabiës geeft 3 jaar lang bescherming.

De drie-jaarlijkse enting kan worden vervangen door een jaarlijkse  bloedtest (Vaccicheck®, Titercheck®) die de beschermende titers tegen Parvo, Hondenziekte en infectieuze hepatitis (HCC) kan meten. Bij honden die erg veel last hebben van een enting is zo'n bloedtest mogelijk een aanrader. Bij een negatieve test dient een enting herhaald te worden.

Note: Vaccinaties tegen Leptospirose en Kennelhoest dienen jaarlijks gegeven te worden.

Ontwormen:

Ontwormingsschema-schema-kat-en-hond-Sterkliniek-Dierenartsen-Utrecht